Hei, det er meg igjen! Jeg må fortelle dere historien om Cynthia. Den er sann. Den har et moralistisk budskap. Dere vil like den.
Husker dere tiden før sosiale medier? Det var en annen tid da Facebook og Instagram ikke fantes, og mange av oss i stedet betalte for motemagasiner og ukeblader der skuespillere, artister, modeller og kjendiser måtte kjempe om det glansa papiret for å bygge omdømmet sitt som trendsettere. Og så ble vi alltid avbrutt av tv-reklame rett før vi nådde toppen i lørdagsunderholdningens spenningskurve.
Sånn var det før! Om du drømte om å bli influencer, var nåløyet trangere for å si det sånn. Influencerne eide ikke egne mediekanaler, men var avhengige av tv, ukeblader, aviser og gode PR-agenter eller betalt reklame for omtale. Cynthia var en av dem.
Hun ble i 1937 udødeliggjort av den anerkjente fotografen Alfred Eisenstaedt i en fotoserie over flere sider i LIFE Magazine. Ukemagasinets 1 million lesere, som er færre enn én hundredel av de 113 millioner følgerne Kim Kardashian idag har på Instagram, gjorde Cynthia til en influencer. Medieoppslaget var verdt millioner målt i dagens verdi.
Identitetsbygging med massene som tilskuere var kun for eksklusivt utvalgte før Facebook og Instagram.
Noen-og-femti år senere trengte Vendela Kirsebom også en PR-manager og forsiden av det amerikanske magasinet Sports Illustrated for å bli berømt. Kate Moss hadde en god porsjon flaks da hun 14 år gammel ble oppdaget av dyktige Sarah Doukas, grunnleggeren av Storm Model Management, på JFK Airport i New York City i 1988. Carrie Bradshaw, eller i hvert fall avisa The New York Star som hun skrev for, må ha betalt enorme summer for å annonsere for spalten Sex & The City, pluss Bradshaws sexliv, på en halv New York-buss ved årtusenskiftet. Skapelsen av Mette-Marit-knuten i 2005 krevde VG og en kommende prinsesse.
Og, sannsynligvis hadde langt færre kjent Caroline Berg-Eriksen om ikke internett hadde gitt henne mulighet til å skape profilen og bloggen Fotballfrue. Tone Damlis diskografi hadde kanskje vært cirka halvert, og jeg vet ikke om Damli hadde designet klær for Vero Moda uten Instagram og sine 306.000 følgere der. At Norges mest prisvinnende blogger dekker frokostbordet med acai bowls og gule og svarte Chanel-vesker, ville kun hennes nærmeste erfart. Identitetsbygging med massene som tilskuere var kun for eksklusivt utvalgte før Facebook og Instagram.
Cynthias liv endret seg straks fra å være bokstavelig talt umenneskelig stillestående til å bli en elite-influencer verdig. Cartier og Tiffany sponset henne med smykker, Lilly Daché designet hatter spesielt for henne …
Cynthia var en av de eksklusivt utvalgte. Fotoserien i LIFE Magazine boostet karrieren og skapte et liv for henne blant Amerikas glamorøse elite. Cynthias liv endret seg plutselig fra å være bokstavelig talt umenneskelig stillestående til å bli en elite-influencer verdig. Hun fikk sitt eget tv-show, og sin egen avisspalte. Hun fikk en stjernerolle i Hollywood-filmen Artists and Models Abroad, der hun spilte en rik jente som drømte om et enkelt liv.
Fan-brevene fylte postkassen hennes. Gavene ble levert på døra. Cartier og Tiffany sponset med smykker, Lilly Daché designet hatter spesielt for henne, de store motehusene sendte kjoler, pelsmakerne mink, og kjøpesenteret Saks Fifth Avenue utstedte et kredittkort til henne.
Glamour-eliten sto i kø for å invitere til de gjeveste festene og happeningene. Hertugen av Windsor og Wallis Simpson inviterte henne til bryllupet sitt. New York Metropolitan Opera ga henne en egen losje.
LIFE Magazine gjorde henne til A-kjendis. Sladrespaltene elsket henne. Alle ville bli sett med Cynthia. Og Cynthia på 45 kilo ble ofte sett med en sigarett dinglende fra sin smale hånd, foroverbøyd med albuen hvilende på kneet og et tomt blikk. Hun var et av de mest berømte ansiktene i 1930-tallets mote- og sosietetsverdenen.
Så endte Cynthias glamorøse liv brått og brutalt. I 1939 falt hun ned fra en stol i en skjønnhetssalong. Fallet knuste henne.
Så endte Cynthias glamorøse liv brått og brutalt. I 1939 falt hun ned fra en stol i en skjønnhetssalong. Fallet knuste henne i tusenvis av små biter. For Cynthia var en av de populære Gaba Girls, skapt av den anerkjente utstillingsdukkemakeren Lester Gaba. Hun var støpt i gips, øynene var av glass, og i tråd med datidens idealer for utstillingsdukker var hun formet som en virkelighetsnær utgave av en kvinne med adekvate mindre perfekte særegenheter som fregner på kinnene. Kanskje hadde hun også menneskehår, som mange av utstillingsdukkene på den tiden.
Cynthias ensformige substans, manglende evne til å si noe fornuftig og det totale fraværet av kognitive funksjoner hindret henne ikke i å oppnå influencer-status.
Uansett, Cynthias ensformige substans, manglende evne til å si noe fornuftig og det totale fraværet av kognitive funksjoner hindret henne ikke i å oppnå influencer-status. Gaba forsøkte å bygge henne opp igjen etter fallet. Men så kom 2. verdenskrig, og han ble innkalt til tjeneste. Etterkrigstidens kroppsideal var fyldigere og mer formfullt enn under 30-tallets store depresjon, og Cynthias 45 kilos slanke lemmer og tomme blikk var ikke lenger trendy da Gaba forsøkte å relansere henne etter krigen. Siden 1952 har ingen sett henne.
Er det sånn i dag? Internett og den tilsynelatende digitale allemannsretten har endret mye. Hvis du ikke blir plukket ut som deltaker i Paradise Hotel, kan du allikevel gratis ofre verdigheten din på et yolo-alter* ved å opprette dine egne kanaler i sosiale medier. Om du ikke har penger eller kredittkort til identitetsbyggende merkevarer å avbilde deg med i lanseringen av deg selv, kan du betale med å by på bekjennende sirkus, og la tusenvis av andre se på når du skaper og realiserer fortellingen om deg selv. Den kan bli stor. Den kan knuse deg.
God lørdag fra Karianne!
*I NRK Trygdekontorets dokumentar om Paradise Hotel spør Thomas Seltzer Simon på 21 år som snart skal få vite at han er en av deltakerne i Paradise Hotel 2018, om han er “villig til å ofre verdigheten sin på et yolo-alter i Mexico”. Lenke: https://tv.nrk.no/serie/trygdekontoret-dokumentar
Kilder:
- Cosgrove, B. (2013, 4. august). Cynthia the Mannequin: A Curious Star Is Born Hentet fra http://time.com/3877720/life-with-cynthia-the-world-famous-mannequin/
- Fraser, E. (2018, 18. februar). The surreal true story of Cynthia the movie star mannequin Hentet fra http://lwlies.com/articles/cynthia-the-movie-star-mannequin/
- Morris, L. (udatert). The complete history of mannequins: Garbos, Twiggies, Barbies and beyond Hentet fra http://www.hopesandfears.com/hopes/city/fashion/213389-history-of-mannequins
- Kate Moss. (udatert). Wikipedia. Hentet fra https://en.wikipedia.org/wiki/Kate_Moss