Hei, igjen! Det er en stund siden sist jeg skrev noe her på bloggen nå. Men det betyr ikke at jeg ikke tenker på dere, kjære damer. Jeg tenker på bloggen hele tiden, og på hva jeg kan skrive om for å glede dere. I går natt satt jeg og grublet intenst. Da slo det meg at jeg kan selvfølgelig dele av min visdom opparbeidet gjennom over tjue år som voksen kvinne.
Så her gir jeg dere tre gode råd, fra en kvinne 40+ til andre. Les videre for et empatisk karriereråd, min pinlig ærlige anbefaling i det evige dilemmaet «Louis Vuitton-veske versus Mulberry-veske», og til slutt et råd rett fra mitt hjerte til ditt vedrørende make overs og bli ny-kurs. Vær så god!
1. Karrierestifte? Et empatisk råd
Internett byr på mange spennende karrieremuligheter for kvinner over førti som tross lang utdannelse sitter i frustrerende rutinejobber i småbyen de en gang forlot for aldri å vende tilbake til. Samtidig har vår hverdag på toppen av Maslows behovshierarki også skapt mange nye jobber, som for eksmpel mentaltrener, lykkeveileder, og personlig stylist.
Vurderer du også å starte en livsstilsblogg/-youtube-kanal med en personlig vri der du ærlig deler av deg selv og din over førti års lange livserfaring? Det er en glimrende idé.
Det er lett å la seg friste av den fantastiske muligheten disse to elementene i kombinasjon gir for en ny karriere. Vurderer du også å starte en livsstilsblogg/-youtube-kanal med en personlig vri der du ærlig og raust deler fra din over førti års lange livserfaring? Det er en glimrende idé. Tusenvis av andre kvinner har med større, eller mindre, suksess allerede grepet denne muligheten! Folk elsker intime betroelser, kan ikke få nok av reality-sirkuset, og til og med erfarne journalister bruker i dag tiden sin på å grave frem folk fra utkant-Norge med sterke meninger for å gjøre dem til klikkvinnere i avisspaltene. Men, før du oppretter bloggen, la meg sitere Dorthe Nors hovedkarakter Minna i romanen Minna mangler et øvingslokale: «Nettet er en jungel. Jungler er fulle av aper. Aper elsker andres etterlatenskaper.» Det jeg sier er at du må være forsiktig! Det er en jungel der ute.
2. Mulberry eller Louis Vuitton?
Vesken du velger å bære på armen er den viktigste enkeltstående faktoren i din personlige merkevarebygging. Og, når du daglig ser jenter halvparten din egen alder vise frem designvesker i titusenkronersklassen på Instagram, er det selvfølgelig lett å tenke på den moderne reklames mest geniale budskap. Jeg snakker om universalbudskapet og selveste fasiten på en velfungerende reklamestrategi rettet mot folk som egentlig ikke har behov for å kjøpe noe mer i en verden som årlig produserer søppel tilsvarende vekten av 7.000 Empire State Buildings. Dette budskapet kan brukes i reklame for et hvert produkt og uansett overbevise deg om hvorfor akkurat du trenger nettopp dette, altså: Fordi du fortjener det!
Omdømmemessig kommer du langt bedre ut av det med et økologisk produsert handlenett fra lokalbiblioteket til 20 kroner.
Og kanskje fortjener du faktisk en veske produsert av Louis Vuitton, verden største luksusmerke. La oss allikevel bare slå fast at om det er for å vise status og eksklusiv smak på Instagram og neste foreldremøte du anskaffer deg en Louis Vuitton, kommer du sannsynligvis omdømmemessig langt bedre ut av det med et økologisk produsert handlenett fra lokalbiblioteket til 20 kroner. I en tid der de fleste daglig får et titalls tilbud om kredittkort på epost, forteller egentlig ikke en Louis Vuitton-veske annet enn at du er villig til å betale minst titusen for noe du kan bære gamle kvitteringer og et par bananer i.
3. Et råd fra hjertet vedrørende make overs og bli ny-kurs
Uansett om du drømmer om en make over på innsiden eller på utsiden, det rause, og også geniale, budskapet fra coacher, personlige stylister og selverklærte livsstilsveiledere er Du kan alltid bli en bedre utgave av deg selv. Om du vurderer en bli ny-dag eller et kurs med en coach eller stylist, har jeg lyst til å minne om noe! Husker du den dagen du fikk den røde rosa i hånda, ga rektor et håndtrykk, og med rak rygg gikk ut av skoledøra? Du var 18 eller 19 år, og tenkte på at innen to måneder er omme, er jeg borte fra denne byen, fra alle de kuleste jentene i klassen, og på vei mot det som skal bli meg. Det siste tenkte du kanskje ikke akkurat da, men det var det som etter hvert skjedde. Du møtte nye folk, sluttet å bleke håret småbyblondt, og har siden verken brukt perler i ørene eller rosa leppestift. Du så inn i nye blikk, og så deg selv. Det var fint.
Pluss, du vil ikke egentlig bli småbyblond, igjen.
Og for å si det sånn, selv om samfunnet på de tjue årene som har gått, har endret det å finne seg sjøl til å bli en evigvarende bli ny-sesjon der de viktigste ingrediensene er vårens make up-trender, fillers, og mindfulness-coacher som preker fordelene med zen i tro på at Siddharta Gautama er Amerikas mest suksessfulle tv-vert, er det ingen grunn til at du skal betale for bli ny-inspirasjon fra noen som du for tjue år siden gladelig hadde betalt for å unngå blikket til. Pluss, du vil ikke egentlig bli småbyblond, igjen.
God fredag fra Karianne!
Kilder:
- The Atlantic: «2.6 Trillion Pounds of Garbage: Where Does the World’s Trash Go?»
- Forbes: #19 Louis Vuitton
Gode nyheter til alle kvinner 40 pluss!
Våren 2017 fortsetter jeg kåseriene om våre liv i raushetens tid – fasadebygging og stripete vaser, designapekatter og irritabel mann-syndrom, tendenser og årets trender i perfeksjonssamfunnet. Neste ut er Stokke bibliotek i Vestfold 23. mars klokka 1800! Både kvinner og menn er velkomne!