I Fjellräven-sekkene hadde kvinnene hjemmelagde stinkbomber av duftlys gått ut på dato. De kastet dem på medforbrukere for å komme først.
Snart er årets viktigste merkedag her: Black Friday. I den forbindelse kommer en påminnelse fra de ansvarlige. De sier de unner samfunnets borgere tilfredsstillelsen ved å benytte seg av denne dagens gode tilbud som en velfortjent belønning. Men de minner om at det er viktig å kontrollere seg selv, og de oppfordrer også de ressursterke blant oss til å bistå med å skape ro i folkemassene om det blir tilløp til aggresjon.
I fjor tilbrakte mange natten utenfor landets outlets for å komme først. En gruppe kvinner 40+ lenket seg sammen utenfor portene til et outlet på Østlandet. Kvinnene sperret veien og skapte stor frustrasjon og uro blant øvrige forbrukere. Da portene ble låst opp i grålysningen, forsøkte kvinnene å hindre andre i å nå åpningstilbudet på kongleformede solcellegirlandere til 49,- per stykk. De dannet lange rekker og sikret seg gode køplasser og konglegirlandere mens de presset de som ikke var med i lenkegjengen bak og ut. Angrepet på kvinnene ble brutalt. Siden deres hender var lenket, hadde de ikke mulighet til å forsvare seg da de andre kundene samlet seg og tok affære. NOKAS-ansatte måtte bruke skjold da de hjalp de lenkede vekk. Kvinnene fikk beholde konglegirlanderne.
Senere på dagen holdt Moods of Norway show på taket av det samme outletet. De hadde hyret en kjent livsstilsblogger til å synge Madonnas Express yourself mens de kastet poser med klær ned til folkemassene. Det viste seg at lenkekvinnene ikke var de eneste som hadde forberedt seg. En gruppe kvinner med gule Fjellräven-sekker i størrelse XL banet seg frem for å sikre seg rosa og rutete rester fra Moods-konkursen helt gratis. I Fjellräven-sekkene hadde kvinnene hjemmelagde stinkbomber av duftlys gått ut på dato. De kastet dem på medforbrukere for å få dem unna. En politipatrulje som til slutt måtte tilkalles for få massene under kontroll, rapporterte at det stinket sur white cotton og salviebalsam helt ned til E6.
Handelsstanden satser stort på å skape opplevelse og gode minner ut av shopping. I forbindelse med et outlets timesalg på lette dunjakker fra Moncler, holdt et bloggernettverk inspirasjonsforedrag med fokus på viktigheten av å uttrykke sitt indre jeg og bringe ut det du synes er gjemt bort inni deg. Foredraget fikk flere til å gå amok. En gruppe kvinner fra Sandefjord lot seg instinktivt rive med av begjæret etter billig Moncler-jakke og begynte å denge løs på en gruppe Bærums-kvinner som opplevde foredraget som et klarsignal til å slippe løs undertrykte følelser. Mulberry-vesker for titusener ble ødelagt i kampen. De ødelagte og etterlatte veskene er nå brent.
For mange har outlets i dag blitt en viktig turistdestinasjon. Et outlet som strekker seg over 10.000 kvadratmeter, registrerte besøk fra alle landets fylker ved fjorårets Black Friday. Mange tilreisende ankom kvelden før den store dagen og sov i telt på parkeringsplassen. Ved midnatt var hele plassen beleiret og full av folk fra ulike lokasjoner. Dette skapte store parkeringsutfordringer for lokale innbyggere da de ankom fredag morgen, og mange ble sinte og forsøkte med makt å hindre folk fra andre steder i landet å komme innenfor outletets porter. For å unngå uro vil lokale innbyggere i år fraktes til outletet i svarte busser.
De ansvarlige ber folk om å opptre som siviliserte forbrukere ved årets Black Friday. De advarer sterkt mot å la seg rive med og la undertrykt aggresjon, begjær og andre farlige drifter få komme til overflaten. Forbruk er en beskjeftigelse som skal gi tilfredsstillelse og lykke og slik smøre vårt demokratiske samfunn. La det forbli slik, er den klare oppfordringen.
—